Aduh sakitnya


Basikal pertama diharijadiku



Alamak! dah lambat ni nak pergi sekolah, kak cik ni kenapa bangun lambat? Aku membebel sendirian. Pagi tu entah kenapa mood aku ni teruk sangat, asyik nak bergaduh je dengan kak cik. Kak cik pun apa lagi bengangla dengan aku ni yang macam-macam. Tapi sebenarnya aku dah lupala masa tu gaduh pasal apa, yang pasti pada pagi tu aku dan kak cik dah buat mak marah dan sedih. Mak memang tak suka kami adik beradik bergaduh. Hm... tak sangka kecik-kecik dulu aku ni degil juga orangnya.

Pada waktu tu aku dan kakcik pergi sekolah naik sebuah basikal yang dikongsi bersama. Jenis basikal tu basikal "betina", hah! pelikkan apa punya basikal tu, aku pun tak tahu... sebab apa dipanggil basikal "betina" (ntahla orang perak panggil camtu nak wat camana) hihi.

Walaupun tengah bergaduh dan masing-masing mengomel kami tetap naik basikal sama-sama. (abis tu dah itu aje "transport yang ada"). Sampai pertengahan jalan di Lampung Laneh, aku dan kak cik masing-masing tak habis menyalahkan masing-masing, hm... tak ada yang nak mengaku kalah dan mengalah.

Kemudian kami sampai kat satu rumah tu... tiba-tiba, Bab! gedebuk! gedebak! gedebik! "Aaaaa.... "Sakit!..."aku jerit sekuat hati.

"Mak!.. sakit, opocot! apa ni.. macamana ni...?"kak cik pulak terjerit.(lebih kurang camtule dialognya). Habis punah ranah... basikal kitaorang patah tiga... tayar belakang... tayar depan ngan seat habis.

"waaa..! kak cikla ni, tak nak bawak elok-elok, cakap mak, waaa...!" apalagi aku nangis sekuat hati, ngada-ngada betul.

"Ala.. kesian dia.. bangun, bangun, sakit ye...luka ye.. nanti kita sapu ubat ye, basikal ni biarjela nanti kita bagitau mak. Mak mesti tak marah sebab basikal ni patah sendiri" kak cik pujuk aku.
"sakit ni.. lutut luka.. camana nak jalan" aku nangis lagi.

"ok,ok, meh sini kak cik pimpin" pujuk kak cik lagi. Kesian dia mesti dia pun sakit juga.
Satu hal lagi, bertambah-tambah lambatla kami pergi sekolah, tapi, fuh! nasib baik cikgu tak marah pun, sebab apa? sebab... jatuh basikallah,haa... basikalkan patah... luka lagi camana nak jalan laju-laju. (Selamat....)

Tapi itulah... bila difikir-fikirkan, itulah akibat menyakitkan hati mak. Pagi-pagi lagi dah bergaduh. Mak pesan semua tak nak dengar jadi padan muka kami. Kalau aku dan kak cik dengar cakap mak dan tak bergaduh mungkin tak diberi pengajaran macam ini. Aku pun melawan cakap kak cik hmm... (tapi masa tu kalau tak silap aku baru darjah dua, kecik lagi kan?)Apa-apa pun itulah dugaan masa sekolah dulu-dulu dan bagi keluarga yang sederhana macam aku.

PENGAJARAN: BERBUAT BAIK DAN BERTOLAK ANSUR DALAM SEMUA PERKARA DAN SENTIASA MENDENGAR NASIHAT IBU :)

No comments:

Post a Comment

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

Jom tengok blog kengkawan...