Budak sekolah gaduh ngan cikgu


Salam..rasanya masa zaman aku sekolah dulu tak adala dengar pasal anak murid melawan, bergaduh apalagi bertumbuk dengan guru. Memang menyedihkan bila anak murid hilang hormat, menengking dan menafikan kredibiliti seorang guru. Walau macammana garang atau menjengkelkan sifat guru tu tapi tak bermakna anak murid boleh    melawan,   melawan guru sama je dengan menderhaka. Hmm..bayangkan bila guru tu tak redha dan halalkan ilmu yang yang dicurahkannya apatah lagi tak memaafkan pula.

Era tahun 2000 kita dah dengar macam2 cerita hal anak murid ngan cikgu ni. Tapi sebab tak tau citer sebenar malasla nak cakap lebih2 kan...

Yela..guru... dorang pun manusia biasa. Ada masalah hidup dan tekanan, ada sifat negatif dan boleh juga buat silap. Mungkin dalam tempoh mengajar atau menegur, dorang ada buat silap sampai menyakitkan hati pelajar tu. Aku pun pernah ada pengalaman camtu... tapi... aku redha je..sebab mak ayah aku tak pernah ajar melawan orang yang lebih tua...hmm itulah prinsipnya.

Kadang2 memang ada guru yg bersifat pilih kasih. Selalu je beri peluang dan perhatian lebih kpd pelajar yg disukainya je. Tapi apa nak heran..kita pi sekolah untuk belajar, bukannya nak menghadap dia jer..

Tapi..haa..ada tapinya...selalunya anak murid tu yg bermasalah..tak boleh ditegur, nak tunjuk kuat, suka melawan, tak minat belajar dan idolanya pulak mat penganggur...Huish bukan senang nak tangani budak2 yg macam ni..mmg boleh hilang sabor. Guru yg masuk sekolah adalah guru yg telah dilatih dari segi fizikal dan mental. Macammana nak hadapi pelajar degil, biadap, malas, pendiam? Ingat senang..? 

Dulu aku aku ada kawan sekelas yg sangat pendiam tahap gaban punya (tapi bagus jugak..takde dosa mengumpat..tak perlu nak makan daging busuk kan..?) Dari tgktn 1 hingga 5 sepatah perkataan pun aku tak dengar suara dia. Bayangkan bila cikgu beri soalan dalam kelas..huh..mati kutu.. Apa2 pun semoga kawan aku yg sorang ni bahagia sentiasa.

Bila tengok video ni korang judgela sendiri.. pelajar tu yang baran.. atau cikgu tu yg macam budak2. Apa2 pun anak murid mmg tak patut melawan cikgu. Elakkanlah..biar berkat hidup.. 

Cikgu sekolah aku dulu baik2 dan best belaka. Terima kasih di atas ilmu yg kalian curahkan.. Ajaran dan teguran akan aku pegang dalam menjalani hidup seharian. Semoga dirahmati.


No comments:

Post a Comment

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

Jom tengok blog kengkawan...